Tuesday 3 December 2013

MASALAH - MASALAH RAMBUT

JENIS - JENIS MASALAH RAMBUT

Terdapat pelbagai jenis-jenis masalah rambut yang dihadapi kini. Antara masalah rambut ialah berkelimumur, rosak, berminyak, kering serta rambut gugur. 



  • RAMBUT KELIMUMUR


Antara punca kenapa berlakunya rambut kelimumur ialah stress, rambut terlalu kering, rambut terlalu berminyak, kulit kepala luka serta cucian kepala yang tidak bersih. pekara ini dapat kita elakkan dengan mengaja rambut dengan sempurna. 




  • RAMBUT ROSAK 



Manakala bagi punca rambut rosak pula ialah terlalu banyak mengenakan tindakan kimia ke atas rambut, contohnya ialah rebonding, perming dan colouring. 




  • RAMBUT KERING 

Berikut merupakan contoh - contoh yang disebabkan oleh kekurangan minyak semulajadi dari kulit kepala yang menyebabkan berlakunya masalah rambut kering dan kembang. 






  • RAMBUT BERMINYAK

Masalah rambut berminyak disebabkan oleh berlebihan minyak yang dihasilkan oleh kulit kepala melalui kelenjar sebum yang sangat aktif menyebabkan rambut kelihatan basah dan berkilat 


  • RAMBUT GUGUR




Rambut gugur terjadi disebabkan rambut matang lebih awal dari kitaran hayat rambut . Perkara ini boleh terjadi pada kanak, dewasa, dan tua











No comments:

Post a Comment